ואן מאלון, עיתונאית בריטית אשר התגברה על חרדת נהיגה לאחר שלא עלתה על ההגה במשך שבע שנים, יודעת היטב שהיא לא לבד. בראיון שהעניקה מאלון לטלגרף הבריטי בעקבות צאת ספרה “איך להתגבר על חרדות נהיגה?”, הדברים שאמרה לא השתמעו לשני פנים, “בכל מקום שבו אני נושאת הרצאות אודות חרדות נהיגה אני מגלה שהתופעה רחבה ומקיפה”.

מבריטניה אלינו, גם בישראל חרדות נהיגה הן מנת חלקם של רבים. במאמר שפורסם בעיתון “מעריב” הוצגו הערכות לפיהן 6%-10% מהנהגים בישראל סובלים במידה כזו או אחרת מחרדת נהיגה. ובכן, כיצד ניתן להתמודד עם החרדה ואיך אפשר להתגבר עליה וליהנות מאורח חיים תקין? הנה כמה טיפים שכדאי להכיר.

מהן חרדות נהיגה?

חרדת נהיגה היא חרדה אשר יכולות להיות לה סיבות רבות וכן אופני ביטוי שונים. בניגוד לתפיסה הרווחת, חרדות נהיגה אינן רק תולדה של אירוע טראומטי כמו תאונה דרכים או “כמעט תאונה”. למעשה, חרדת נהיגה עלולה להופיע אצל אדם גם ללא כל קשר לאירוע מסוים. כמו כן, אופן הביטוי של החרדה משתנה מאדם לאדם. החל מסירוב מוחלט להוציא רישיון נהיגה, עובר בהוצאת רישיון נהיגה ואפסונו בארנק ללא שימוש, וכלה בנהיגה תחת לחץ או בתנאים ספציפיים בלבד (למשל, הימנעות מנהיגה בגשם, חושך, דרכים מהירות וכדומה).

כיצד מתמודדים?

עכשיו, לאחר שהבנו מעט מהי חרדת נהיגה, הבה נפנה לשלב המעשי. כלומר, נבחן בקצרה מספר טיפים עקרוניים ויעילים אשר יכולים לסייע בהתמודדות עם חרדות נהיגה מסוגים שונים. שימו לב, חרדת נהיגה דורשת לא אחת פנייה לבעל מקצוע אשר יעזור להתנעת התהליך או למעקב אחריו. טיפול נכון וממוקד בחרדה, תוך כדי התייחסות להיבטיה ואופניה אצל האדם הספציפי, יביא לשינוי משמעותי באורח החיים ובנכונות לעלות על ההגה.

להבין מה עומד מאחורי החרדה

בדומה לכל פוביה, גם התמודדות עם חרדות נהיגה מתחילה עם התשובה לשאלה, מה עומד מאחורי הפחד. לדוגמה, האם הייתם מעורבים או עדים לתאונת דרכים, האם אתם חוששים מתגובות הנהגים בסביבה לגבי יכולות הנהיגה שלכם, האם אתם מרגישים לחץ בתנועה עמוסה וכדומה. הכרה בשורש הבעיה היא שלב ראשון ואפקטיבי בדרך לפיתרון.

הבינו כיצד חרדת נהיגה באה לידי ביטוי אצלכם

חרדות נהיגה באות לידי ביטוי באופנים שונים אצל נהגים שונים. בעוד אחד יימנע כלל מלעלות על ההגה, אחר יסכים לנהוג רק בדרכים מסודרות או באור יום. במידה שאתם סובלים מחרדת נהיגה עליכם לאפיין היטב את השפעותיה המעשיות על אורח חייכם.

אל תוותרו על נהיגה

אחד הכללים החשובים בהתמודדות עם חרדות נהיגה הוא לא לוותר על ההגה. אל תניחו את הרכב בצד ותחליטו שאתם והמכונית נפרדים כידידים. ככל שפערי הזמן בין הנסיעות יתארכו, וככל שתימנעו מלעלות על הכביש, כך החרדה רק תתגבר ולא תפחת. יתרה מכך, היות שנהיגה בעולם המערבי (ובישראל בפרט) היא אמצעי חשוב למשפחה ולעבודה, אל תוותרו עליה בקלות. כפי שעוד יורחב בהמשך, אחד הפרמטרים המרכזיים בהתגברות על חרדות נהיגה הואצבירת ביטחון.

הקפידו על נהיגה זהירה

אמנם ההמלצה על נהיגה זהירה נכונה לכל נהג באשר הוא, אך הדברים נאמרים ביתר שאת לגבי נהגים הסובלים מחרדת נהיגה. כאשר אתם יוצאים לדרך הקפידו על קלה כחמורה. שימרו מרחק, סמנו לפני מעבר נתיבים, בדקו היטב את השטחים המתים, כוונו את המראות, שימרו על המהירות המותרת וכו’. נהיגה זהירה משפרת במידה ניכרת את תחושת הביטחון ברכב, וכפועל יוצא מכך מסייעת כנגד חרדות נהיגה.

סעו בשטחים בטוחים ושקטים

צבירת ביטחון במסוגלות וביכולות היא היבט בעל משקל רב להתמודדות עם חרדות נהיגה. אחת הדרכים לעשות כן היא על ידי נסיעה באזורים “ידידותיים לנהג”. קרי, כבישים איטיים, שקטים, בטוחים וללא תנועה מסוכנת. הדברים נכונים גם לגבי חנייה במקומות רחבים (כן, גם אם צריך “להתפשר” על חניון מסודר) וכן לגבי הימנעות בשלב ראשון מנסיעה בתנאים לא אופטימאליים כמו חושך, מזג אוויר גשום, עייפות וכיוצא בזה.

סעו באזורים מוכרים

חרדת נהיגה עלולה להתגבר משמעותית כאשר אתם נמצאים באזורים אשר אינכם מכירים. כלומר, אם הנסיעה מחייבת אתכם להתרכז לא רק בתפעול הרכב אלא גם בניווט והכרת השטח (לרבות הפתעות בלתי צפויות). ההמלצה בעניין זה היא להקפיד על נסיעה בכבישים מוכרים ככל הניתן.

שפרו את בטיחות רכבכם

חרדת נהיגה נובעת מן הסתם מהפחד להיפגע. דרך מצוינת לענות על חשש זה היא התקנת אמצעי בטיחות רחבים ומקיפים ברכב. למשל, מערכות התראה בנסיעה לאחור, מערכות לזיהוי רכבים בשטחים מתים, מערכות בטיחות לבלמים וכדומה. כיום, שוק אביזרי בטיחות הרכב מלא במוצרים טכנולוגים חדישים אשר מעניקים תחושת ביטחון עמוקה לנהג ולנוסעים.

תרגלו הירגעות במצבי לחץ ובשגרה

תרגילי הירגעות ודיבור פנימי יכולים לסייע בכל הנוגע לטיפול בחששות או חרדות נהיגה. לדוגמה, מחקרים הוכיחו כי נהג אשר אוחז בהגה בעוצמה, משדר לגוף לחץ המשפיע גם על הנפש. הקפידו לתרגל מראש טכניקות הירגעות ומומלץ גם לפנות למומחים אשר ידעו כיצד להכווין אתכם בנושא.

לסיכום,

אם חרדת נהיגה היא מנת חלקכם, דעו כי אתם לא לבד. למעשה, לפחות חמישהמכל מאה ישראלים סובלים מחרדת נהיגה ברמות שונות. כמו כל פוביה או פחד, גם חרדות נהיגה ניתנות להתמודדות. על מנת לעבור את התהליך עם סיכויי הצלחה גבוהים, כדאי להיעזר בגורמי מקצוע אשר מכירים את התחום ויודעים כיצד לאפיין את חרדת הנהיגה שלכם באופן ספציפי ולתפור לכם פתרונות נקודתיים.

כיצד מתמודדים?

עכשיו, לאחר שהבנו מעט מהי חרדת נהיגה, הבה נפנה לשלב המעשי. כלומר, נבחן בקצרה מספר טיפים עקרוניים ויעילים אשר יכולים לסייע בהתמודדות עם חרדות נהיגה מסוגים שונים. שימו לב, חרדת נהיגה דורשת לא אחת פנייה לבעל מקצוע אשר יעזור להתנעת התהליך או למעקב אחריו. טיפול נכון וממוקד בחרדה, תוך כדי התייחסות להיבטיה ואופניה אצל האדם הספציפי, יביא לשינוי משמעותי באורח החיים ובנכונות לעלות על ההגה.

להבין מה עומד מאחורי החרדה

בדומה לכל פוביה, גם התמודדות עם חרדות נהיגה מתחילה עם התשובה לשאלה, מה עומד מאחורי הפחד. לדוגמה, האם הייתם מעורבים או עדים לתאונת דרכים, האם אתם חוששים מתגובות הנהגים בסביבה לגבי יכולות הנהיגה שלכם, האם אתם מרגישים לחץ בתנועה עמוסה וכדומה. הכרה בשורש הבעיה היא שלב ראשון ואפקטיבי בדרך לפיתרון.

הבינו כיצד חרדת נהיגה באה לידי ביטוי אצלכם

חרדות נהיגה באות לידי ביטוי באופנים שונים אצל נהגים שונים. בעוד אחד יימנע כלל מלעלות על ההגה, אחר יסכים לנהוג רק בדרכים מסודרות או באור יום. במידה שאתם סובלים מחרדת נהיגה עליכם לאפיין היטב את השפעותיה המעשיות על אורח חייכם.

אל תוותרו על נהיגה

אחד הכללים החשובים בהתמודדות עם חרדות נהיגה הוא לא לוותר על ההגה. אל תניחו את הרכב בצד ותחליטו שאתם והמכונית נפרדים כידידים. ככל שפערי הזמן בין הנסיעות יתארכו, וככל שתימנעו מלעלות על הכביש, כך החרדה רק תתגבר ולא תפחת. יתרה מכך, היות שנהיגה בעולם המערבי (ובישראל בפרט) היא אמצעי חשוב למשפחה ולעבודה, אל תוותרו עליה בקלות. כפי שעוד יורחב בהמשך, אחד הפרמטרים המרכזיים בהתגברות על חרדות נהיגה הוא צבירת ביטחון.

הקפידו על נהיגה זהירה

אמנם ההמלצה על נהיגה זהירה נכונה לכל נהג באשר הוא, אך הדברים נאמרים ביתר שאת לגבי נהגים הסובלים מחרדת נהיגה. כאשר אתם יוצאים לדרך הקפידו על קלה כחמורה. שימרו מרחק, סמנו לפני מעבר נתיבים, בדקו היטב את השטחים המתים, כוונו את המראות, שימרו על המהירות המותרת וכו’. נהיגה זהירה משפרת במידה ניכרת את תחושת הביטחון ברכב, וכפועל יוצא מכך מסייעת כנגד חרדות נהיגה.

סעו בשטחים בטוחים ושקטים

צבירת ביטחון במסוגלות וביכולות היא היבט בעל משקל רב להתמודדות עם חרדות נהיגה. אחת הדרכים לעשות כן היא על ידי נסיעה באזורים “ידידותיים לנהג”. קרי, כבישים איטיים, שקטים, בטוחים וללא תנועה מסוכנת. הדברים נכונים גם לגבי חנייה במקומות רחבים (כן, גם אם צריך “להתפשר” על חניון מסודר) וכן לגבי הימנעות בשלב ראשון מנסיעה בתנאים לא אופטימאליים כמו חושך, מזג אוויר גשום, עייפות וכיוצא בזה.

סעו באזורים מוכרים

חרדת נהיגה עלולה להתגבר משמעותית כאשר אתם נמצאים באזורים אשר אינכם מכירים. כלומר, אם הנסיעה מחייבת אתכם להתרכז לא רק בתפעול הרכב אלא גם בניווט והכרת השטח (לרבות הפתעות בלתי צפויות). ההמלצה בעניין זה היא להקפיד על נסיעה בכבישים מוכרים ככל הניתן.

שפרו את בטיחות רכבכם

חרדת נהיגה נובעת מן הסתם מהפחד להיפגע. דרך מצוינת לענות על חשש זה היא התקנת אמצעי בטיחות רחבים ומקיפים ברכב. למשל, מערכות התראה בנסיעה לאחור, מערכות לזיהוי רכבים בשטחים מתים, מערכות בטיחות לבלמים וכדומה. כיום, שוק אביזרי בטיחות הרכב מלא במוצרים טכנולוגים חדישים אשר מעניקים תחושת ביטחון עמוקה לנהג ולנוסעים.

תרגלו הירגעות במצבי לחץ ובשגרה

תרגילי הירגעות ודיבור פנימי יכולים לסייע בכל הנוגע לטיפול בחששות או חרדות נהיגה. לדוגמה, מחקרים הוכיחו כי נהג אשר אוחז בהגה בעוצמה, משדר לגוף לחץ המשפיע גם על הנפש. הקפידו לתרגל מראש טכניקות הירגעות ומומלץ גם לפנות למומחים אשר ידעו כיצד להכווין אתכם בנושא.

לסיכום,

אם חרדת נהיגה היא מנת חלקכם, דעו כי אתם לא לבד. למעשה, לפחות חמישה מכל מאה ישראלים סובלים מחרדת נהיגה ברמות שונות. כמו כל פוביה או פחד, גם חרדות נהיגה ניתנות להתמודדות. על מנת לעבור את התהליך עם סיכויי הצלחה גבוהים, כדאי להיעזר בגורמי מקצוע אשר מכירים את התחום ויודעים כיצד לאפיין את חרדת הנהיגה שלכם באופן ספציפי ולתפור לכם פתרונות נקודתיים.